Lukk
Case Helsingborg Hamn har tatt et viktig skritt i det grønne skiftet. N.C. Nielsen har levert verdens fire første elektriske Terberg YT terminaltraktorer som er serieprodusert til havnen, som dermed runder nok en milepæl. Den sørsvenske havnen har et uttalt mål om å bli fossilfri på alle nye kjøretøy før 2024, og redusere støynivået fra den bynære havnen.

Ankomsten av de fire fabrikknye Terberg Yt terminaltraktorene har vakt oppsikt i transportbransjen, og Helsingborg havn stiller villig opp for å fortelle om de nye maskinene i mediene. Interessen er et uttrykk for at det lenge har vært et behov for miljøvennlige, bærekraftige og høytytende maskiner i den tunge enden av skalaen. De nye Yt-modellene fra Terberg markerer da også et teknologisk vendepunkt:

– Vi er stolte over å være «first movers» innen grønn transport. Det er spennende å være en del av denne teknologiske utviklingen, som heldigvis fortsetter med uforminsket styrke. Det er fornuftig å jobbe med det grønne skiftet på havnen, både av hensyn til kundene, beboerne i byen og sjåførene, som har fått et bedre arbeidsmiljø, forteller teknisk leder Christina Argelius hos Helsingborgs Hamn.

 

Terberg YT203-EV setter nye teknologiske standarder. Den er satt sammen med så få bevegelige deler som mulig, noe som reduserer utgiftene til vedlikehold. Den elektriske motoren slipper verken ut CO2 eller NOx og overholder en rekke strenge miljøkrav. Løftekapasiteten er på 36 000 kg, førerkomforten på topp, sikkerheten i særklasse, og i tillegg tåler den det barske været i

havneområdet, selv om tung transport som dette er utfordrende å elektrifisere. Derfor er det etablert en gjennomtenkt infrastruktur for lading i forhold til kjøreruter, verksted og oppholdsrom for sjåførene. Den nye Terberg YT203-EV kan lades opp på få minutter av en rekke robuste DC-ladere med høy effektivitet – både i pauser og etter at dagens arbeid er utført.

– Vi omstiller oss til den nye teknologien, da vi må oppdatere sikkerhetsrutinene, lære sjåførene hvordan de kan effektivere kjøringen og utvide serviceberedskapen sammen med vår leverandør. Vi ser mange perspektiver i de elektriske kjøretøyene, som vi helt sikkert skal ha flere av i fremtiden. Vi har startet et nytt og svært spennende kapittel i havnens historie, forteller teknisk leder Christina Argelius fra Helsingborgs Hamn.

 

Hos N.C. Nielsen er man glade for samarbeidet med Helsingborgs Hamn og de nye mulighetene som elektriske Terberg YT203-EV gir:

– Det er helt rått at vi har levert verdens første Terberg YT203-EV i serieproduksjon til Helsingborgs Hamn. På tross av en liten covid-19-forsinkelse har vi lyktes med å komme i mål med den grønne løsningen, og vi er glade for at vi kan bidra til havnens utvikling. Jeg er sikker på at vi kan komme til å se mer av dette i andre havner, på flyplasser og distribusjonssentre, avslutter distriktsleder Per Löthner fra N.C. Nielsen i Sverige.

Vil du vite mer?