Bak testforløpet ligger mer enn to års utviklingsarbeid, hvor Terberg og teknologivirksomheten zepp.solutions har funnet formlen på en hydrogen-motor til den eksisterende YT-terminaltraktoren. Den nye hydrogen-motoren underbygger Terbergs innovative tilgang til teknologi, hvor kundene fleksibelt kan velge mellom de eldrevne eller de dieseldrevne maskinene – og sikkert snart også de hydrogendrevne.
Hydrogen-motoren fra Terberg er utviklet på bakgrunn av en bæredyktig tankegang. Et stigende antall kunder efterspør bærekraftige teknologien med null emission og støysvake kjøreegenskaper. Testen av Terberg-maskinen vil høyst sannsynligt sette to streker under hydrogen-motorens miljøvenlige og CO2-nøytrale egenskaper uten å gå på kompromis med yteevnen.
Terberg YT203-H2 er et slags kjørende kraftverk, som omdanner kjemisk energi fra hydrogen under trykk til elektrisk strøm, som driver motoren. Terminaltraktoren er utstyret med fire 150 liter (350 bar) tanker med i alt 600 liter hydrogen (inneholder 14,4 kg brint), som er rikelig med energi til å holde motoren operasjonell i løpet av en lang arbeidsdag.
Terminaltraktoren i de tøffeste testmiljøene er utviklet på basis av den nye og eldrevne Terberg YT203 terminaltraktor. Denne utmerker seg ved å være driftssikker med få bevegelige maskindeler, og vedligeholdelsesutgiftene er lavere enn en tilsvarende dieselutgave. På hydrogen-motoren vil tanking av hydrogen være like hurtig som å tanke diesel eller bensin.
– Vi ser frem til å motta testresultatene fra Terberg. Hydrogen-motorerne skal naturligvis testes under mange forskellige forhold, før den kan sendes ut på markedet. Imidlertid er jeg da overbevist om, at det kommer en Terberg terminaltraktor med hydrogen-motorer her til lands i overskuelig fremtid. Vi følger utviklingen nøye og gleder oss til å presentere den ferdigutviklede versionen for våre kunder, uttaler Salgssjef Geirmund Rundhaug fra N.C. Nielsen.