Lukk
Case Stockholms Hamnar er et kommunalt selskap som eies av Stockholm kommune og driver havner i Kapellskär, Nynäshamn og Stockholm. Stockholms Hamnar forvalter dessuten kaiene i selve Stockholm, blant annet Stadsgårdshamnen, Skeppsbron, Värtahamnen og Frihamnen.

Det er neppe overraskende at Stockholms Hamnar er en av verdens største passasjerhavner og en av Sveriges største godshavner. Her kommer litt fakta i tall som viser et normalår før pandemien og krigen i Ukraina:

  • 30 000 passasjerer passerer havnene hver dag
  • 12 millioner ferje- og cruise-passasjerer hvert år
  • 4 millioner personreiser med skjærgårdstrafikken hvert år
  • 300 cruiseskip hvert år
  • 9 millioner tonn gods passerer havnen hvert år
  • 9000 fartøyanløp i året eller 25 fartøyanløp hver dag

Stockholms Hamnars sørligste havn er Nynäshamns hamn, som blant annet trafikkeres av Destination Gotland til Visby og av Polferries til Gdansk. Havnen tar også imot større internasjonale cruiseskip som ikke har mulighet, eller behov, til å ta seg gjennom Stockholms skjærgård.

Rett nord for Nynäshamn ligger Stockholm Norvik, en nybygd container- og RoRo-havn, som bare har vært i drift litt over to og et halvt år. Roro-terminalen i Stockholm Norvik og også Nynäshamns havn styres av Stockholms Hamnar. Tidligere havnesjef Roger Backlund er driftssjef og Per Axelsson ansvarlig for lossearbeidet.

Litt fakta om RoRo-terminalen:

  • 12 hektar
  • 525 meter kai
  • 200 000 enheter, kapasitet per år
  • 142 parkeringsplasser for lastebiler
  • ITS – Intelligent Transport System
  • 4000 m² omlastingslager
  • 7000 m² oppstillingsareal for import-/eksportenheter

– Vår geografiske posisjon gjør at vi kan tilby effektiv import og eksport av gods til og fra hele Sverige. Vi har for eksempel en av landets fem grensekontroller for næringsmidler her. Livsmedelsverket utfører kontrollene på næringsmiddelprodukter som importeres fra utenfor EU, sier Roger Backlund.

Containerterminalen i Stockholm Norvik styres av Hutchinson Ports, verdens største terminaloperatør. Alt annet gods på lastebiler håndteres av Stockholm Hamnars eget personale. – Oppgaven er å losse og laste båter samt omlasting av ulike typer gods. Et arbeid som krever et samkjørt team, velfungerende utstyr og respekt for tiden. – Når et fartøy kommer inn har vi bare en viss tid på oss til både å laste og losse, før fartøyet forlater kaien igjen etter en tidstabell, mener Roger Backlund.

– Vi har et veldig nært samarbeid med N.C. Nielsen og Per Löthner, som er vår partner for Terbergs terminaltraktorer. I skrivende stund har vi åtte RT223, hvorav fire er helt nyleverte.

Alle terminaltrucker trenger service, iblant til og med reparasjoner. Trikset er å ikke ha et kjøretøy stående stille ute av produksjon lengre enn nødvendig. N.C. Nielsens servicepersonale er alltid tilgjengelig for planlagte og regelmessige servicejobber, men rykker selvfølgelig også ut ved mer akutte behov. Et partnerskap vi i det store og hele er utrolig fornøyd med, avslutter Roger Backlund.

Stockholms Hamnars nordligste havn heter Kapellskärs hamn og ligger nord i skjærgården utenfor Norrtälje. Fra Kapellskär har det blitt drevet sjøfart til Åland og Finland siden middelalderen, fordi avstanden dit er kortest herifra, og havnen ligger nært det åpne havet. Kapellskär håndterer i dag 40 prosent av Stockholms Hamnars ferjegods til og fra Finland, Estland og Åland, og har omtrent én million passasjerer årlig.

I 2016 ble et moderniseringsarbeid avsluttet hvor blant annet en helt ny pir på 245 meter ble bygget samtidig som de to eksisterende pirene ble rustet opp. Havnen gikk fra tre til fem moderne fartøyanlegg. Dette doblet nesten ytelsen og løsninger for logistikk og sikkerhet ble oppdatert. Etter ombyggingen og utvidelsen er havnen i Kapellskär godt rustet for å møte behovene til nåværende og fremtidige volumer og fartøystørrelser.

I havnen håndteres mengder av gods. Blant annet husmoduler og brakker fra Estland. Til daglig dreier det seg om ca. 1300 lastebiler per måned med blandet gods. Det blir en og annen av- og påkjøring med terminaltraktor på båt, sier Wille Gillemar, service- og maskinansvarlig på Kapellskärs hamn. Nå har vi totalt ni RT223 i drift, hvorav fire helt nye. Vi prøver å bytte ut terminaltraktorene når de har gått ca. 10 000 timer. Nå ble det på tide for et par å pensjonere seg, sier Wille Gillemar.

Serviceintervallet på maskinene er ca. hver 500. time, og tas hånd om av N.C. Nielsens serviceteam som kommer ut til havnen når tiden er inne. Vi pleier å kunne samle sammen to-tre maskiner om gangen. Innstillingstiden kan ta alt fra samme dag til et par dager, helt avhengig av oppdragets karakter. N.C. Nielsen tar seg jo også av reparasjoner på maskinene våre, sier Wille Gillemar.

Terminaltraktorene kjører et morgenskift og et kveldsskift, og står ofte stille midt på dagen, noe som er en naturlig følge av båtenes ankomster og avganger, sier Lars-Ove Nordin, som er fungerende lossesjef. Personalet i produksjon har også en pause midt på dagen for så å komme tilbake senere på ettermiddagen, fortsetter Lars-Ove Nordin. Samme team jobber morgen og kveld mandag til søndag, og har deretter fri en uke. Da bytter vi til et annet team. Totalt, inkludert timeansatte, er vi 24 fleksible personer, avslutter Lars-Ove Nordin.

Kappelskärs hamn har et veldig langt og fruktbart samarbeid med N.C. Nielsen. – Det må minst 20 år siden vi traff dem på en transportmesse i Göteborg for første gang, forsikrer Wille Gillemar. Vi har vært på fabrikkbesøk både i Balling og i Nederland på Terbergs fabrikk, noe som var imponerende.

Hovedkontakt har vi med Per Löthner, som har vært med oss de siste fem årene, men av og til også med Bjarne som tar hånd om all service på maskinene våre. Vi har et veldig fint forhold til N.C. Nielsen og de lytter virkelig til behovene våre, avslutter Wille Gillemar.

Vil du vite mer?