Vår neste auksjon starter tirsdag 23. april og avslutter torsdag 25. april 2024 - Gå til auksjon

Lukk
Case N.C. Nielsen har levert ni fabrikknye Terberg RT223-terminaltraktorer til Fjord Line Danmark. Det norskeide rederiet med dansk base i Hirtshals skulle skifte ut hele flåten av terminaltraktorer. Det ende opp med gjenvalg av Terberg, som i mange år har vært det foretrukne merket hos rederiet, som er avhengig av pålitelige, driftssikre og effektive maskiner til det daglige terminalarbeidet.

Det går unna når de fleksible kombinasjonsfergene fra Fjord Line legger til kai. Det er nøyaktig én time til rådighet for å tømme skiper for passasjerbilder, lastebiler, løstrailere, Roll-trailere, campingvogner, campingbiler og annet dekkslast på paller – og så fylle opp lastedekkene igjen før avgang. Her arbeider Terberg-terminaltraktorene på høygir for å skifte hele lasten på de 1,35 km lastmeter i skipets indre.

 

Komfort og kommunikasjon

Operasjonen med å "vende" Fjord Line-fergen krever et nøyaktig samspill mellom mennesker og maskiner. Der kommuniseres livlig på walkietalkien, og takket være det lave støynivået inne i Terberg-førerhuset kan sjåføren hele tiden følge med på det som skjer, og få brakt godset dit det skal. Totalkomforten til sjåføren har også vært avgjørende for gjenvalget:

– Vi passer godt på medarbeiderne våre, så komforten var et viktig valgkriterium. De kjører bortover rampen mange ganger, og derfor er luftfjæringen til maskinene av avgjørende betydning. Støynivået er lavt, førerplassen er vendbar med et enkelt klikk, maskinene akselerer lynraskt og så forurenser de nye terminaltraktorene minst mulig. Det er helt i tråd med miljøpolicyen vår, uttaler Terminal Manager Karsten Gaardboe West fra Fjord Line Danmark.

Siden oppstarten i 1993 har Fjord Line bygd opp en grønn profil som får økende betydning på ferger og i terminaler. Rederiets nyeste skip, MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord, seiler utelukkende på miljøvennlig, flytende naturgass (LNG), noe som gir langt lavere drivgassutslipp enn ved bruk av tradisjonell tung råolje. Fjord Line er dermed i forkant av de nye og strengere utslippsbestemmelsene, og de miljømessige fordelene er betydelige langs kysten og i de fire havnene som Fjord Lines cruiseferger anløper. På både ferger og terminalområder har man optimert energiforbruket med blant annet LED-belysning.

I 2018 ble Fjord Line utropt til vinner av Danish Travel Awards som beste passasjerrederi.
 

Mangeårig samarbeid

Gjenvalget av Terberg-maskinene kan settes i sammenheng med et mangeårig samarbeid mellom N.C. Nielsen og Fjord Line. Utover de ni fabrikknye Terberg RT223-terminaltraktorene har Fjord Line også over en større Linde-truckflåte som bidrar med mange interne transportoppgaver når fergen er i havn. Det tette samarbeidet spilte en stor rolle da Fjord Line skulle bestemme seg:

- Vi har et flott samarbeid med N.C. Nielsen på alle fronter. De imøtekommer ønskene våre på alle punkter, reagerer raskt og er flinke til å følge opp avtaler. Vi har tilknyttet faste montører. De kommer på kort varsel hvis det oppstår tekniske utfordringer, og sørger for det vanlige vedlikeholdet. Vi opplever generelt høy servicegrad hos N.C. Nielsen. Det har garantert vært utslagsgivende for å velge Terberg-terminaltraktorer igjen, uttaler Terminal Manager Karsten Gaardboe West fra Fjord Line Danmark.

Hos N.C. Nielsen er man glade for å kunne fortsette samarbeidet med Fjord Line for enda en periode:

– Vi er glade for samarbeidet med Fjord Line, som utvikler seg i gunstig retning. Arbeidet på en fergeterminal stiller store krav til mannskap og materiell, hvor både terminaltraktorene og forskjellig ekstrautstyr sikrer effektiv transport inn i og ut av skipene. Terminaltraktorene til Fjord Line er blant annet ADR-godkjent for farlig gods, har gaffeltrekk til kjerre og er utviklet med nedbygd svingskive, slik at de kjøre med autobukker, uttaler salgssjef Bo Nørgaard fra N.C. Nielsen.
 

VIL DU VITE MER?

Kontakt salgssjef Claus Lilleholt for mer informasjon om innholdet i denne pressemeldingen.