Lukk
Case Det ligner umiddelbart på et par terminaltraktorer som er kommet på avveien på togskinnene mellom Langå og Hobro i Jylland. Men spesialmaskinene Terberg Zagro er utviklet til å kunne kjøre både på og omkring jernbanespor, og de to fleksible kraftkarene bistår akkurat nå med en omfattende sporrenovering for entreprenørvirksomheten M.J. Eriksson A/S.

Fram mot slutten av august 2018 fornyer Banedanmark strekningen mellom Langå og Hobro for å gjøre banen klar til framtidens raskere el-tog. Det er en komplisert logistikkoppgave hvor belegg, sviller og skinner graves opp og legges på nytt. Det skjer med et 400 meter langt arbeidstog av spesialmaskiner og materialvogner, som trekkes av en Terberg Zagro.

I prosjektperioden er jernbanesporene på strekningen helt avstengt. M.J. Eriksson A/S har råderett over skinnene, og hver Terberg Zagro trekker fram et samlet togsett på 2500 tonn og kan fleksibelt kjøre tilbake på sporet med materialevogner. De kan også stå helt av skinnene ved overskjæringer eller jernbanestasjoner og dermed kjøre på offentlig vei igjen.

 

Alternativ til lokomotiv

På denne måten er en Terberg Zagro et fleksibelt alternativ til et lokomotiv, som på mange måter ikke egner seg til denne slags sporarbeid:

– Vi valgte Terberg Zagro av flere årsaker. Vi kan fleksibelt flytte rundt på de to maskinene og hoppe av sporet der det er nødvendig, noe et lokomotiv altså ikke kan. Sammenlignet med et lokomotiv er de markant billigere hva gjelder innkjøpspris og driftskostnader til blant annet dieselolje. I tillegg kan vi bruke egne maskinførere til å kjøre dem. Vi ser mange forretningsmessige fordeler ved de to spesialmaskinene, forteller prosjektleder Sven-Åge Sletbak fra M.J. Eriksson A/S.

M.J. Eriksson A/S hadde lenge vært på utkikk etter nye spesialmaskiner til de mange banerenoveringene i Danmark. N.C. Nielsen ble kontaktet, et team fikk demonstrert maskinen på containerterminalen i Trelleborg i Sverige, og snart ble kontrakten underskrevet. Deretter startet et ganske stort dokumentasjons- og myndighetsarbeid før maskinene landet i Danmark og kunne settes i drift.

– Maskinene gir nye mobile muligheter. Vi kan kjøre i begge retninger på sporet, og de kan også utføre andre transportoppgaver på byggeplassene. Utover den store trekkraften vil jeg trekke fram komforten i førerhuset, hvor maskinførerne drar nytt av blant annet klimaanlegg, kameraer, førersete med fjæring og vidt utsyn. De ansatte bruker mange timer på maskinene, og komforten bidrar til arbeidsgleden, forteller Keld Røjskjær fra M.J. Eriksson A/S.

Hos N.C. Nielsen er man glade for å kunne levere disse spesialmaskinene i tett samarbeid med nederlandske Terberg og tyske Zagro:

– Det har vært et riktig godt samarbeid over landegrensene, hvor mange mennesker i flere virksomheter har arbeidet i samme retning. De to spesialmaskinene er spesifikt tilpasset behovene hos M.J. Eriksson A/S, og vi har fått ordnet alle godkjennelser og tillatelser fra myndighetene på relativ kort tid. Maskinene skulle i gang med det samme, slik at anleggsarbeidet fortsatt kan gå på skinner, uttaler Key Account Manager Søren W. Christensen fra N.C. Nielsen A/S.
 

VIL DU VITE MER?

Kontakt Claus Lilleholt for mer informasjon om innholdet i denne pressemeldingen.