Lukk
Pressemelding Det er ingen grunn til å endre på noe som fungerer. Det mener Copenhagen Malmö Port (CMP), som nettopp har mottatt ni splitter nye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Dette er tredje generasjon av de blå terminaltraktorene hos CMP, og valget bekrefter at den dansk-svenske havneoperatøren fortsatt har fullt fokus på driftssikkerhet, stabilitet og maksimal oppetid.

De nye maskinene er nå i drift i Malmø havn, hvor de opererer på flere lokasjoner i frihavnen og nordhavnen. Traktorene flytter 300–400 trailere daglig, inkludert løstrailere, vogner og containere, og frakter gods til tog, lager eller videre til gjenbruk med transliftere.
 

Rushtrafikk i havnen

Utvidelsen av CMP-flåten er et uttrykk for økende aktivitet på terminalen i Malmö, som nå dekker et areal på over 250 000 kvadratmeter. Daglig anløper fire skip, inkludert en ny Finnlines-fergeforbindelse til Świnoujście i Polen, som i tillegg til passasjerer også frakter store mengder gods. Når skipene ligger til kai, er de mange Terberg RT283-maskinene i full sving med å laste og losse fartøyene.

Operasjonen med å "vende" skipene krever en konsentrert innsats fra CMP-sjåførene og ikke minst fra maskinparken, som i tillegg til Terberg også omfatter Linde gaffeltrucker, Konecranes reachstackere og ekstrautstyr som transliftere og annet tilkoblingsutstyr. Effektiv kjøring på ramper krever stor motorkraft, godt utsyn fra førerhuset, et vendbart førersete og firehjulstrekk som sikrer godt veigrep i alle stigninger.

– Vi har svært gode erfaringer med Terberg terminaltraktorer, som etter vår mening er de beste på markedet. De er nærmest uslitelige, har kraftige motorer, høy førerkomfort og kjører på HVO 100 biodrivstoff, som reduserer CO₂-utslippene. De bidrar derfor til vårt mål om å være CO₂-nøytrale på kjørende materiell innen 2025, uttaler innkjøpssjef Teis Lind fra CMP.
 

Førerkomfort i høysetet

Hos CMP har sjåførene stor innflytelse på utformingen av terminaltraktorene. De blir kontinuerlig invitert til å komme med innspill, gode ideer og forbedringsforslag – og deres ønsker tas selvfølgelig med i betraktning ved utskifting av maskinparken. Knapper, instrumentpanel, vendbart førersete, speil med vidvinkel og alle ergonomiske detaljer i førerhuset er utformet av CMP-sjåførene.

– Komforten i førerhuset spiller en viktig rolle gjennom en lang arbeidsdag. Våre sjåfører trenger optimale arbeidsforhold, spesielt når skipene legger til kai og det må kjøres mange trailere i pendeltrafikk for å holde tidsskjemaet. Det krever stor presisjon og fokusert innsats fra sjåførene, og her er komfortnivået en viktig medspiller, påpeker Teis Lind fra CMP.
 

– Vi har svært gode erfaringer med Terberg terminaltraktorer, som etter vår mening er de beste på markedet. De er nærmest uslitelige, har kraftige motorer, høy førerkomfort og kjører på HVO 100 biodrivstoff, som reduserer CO₂-utslippene. De bidrar derfor til vårt mål om å være CO₂-nøytrale på kjørende materiell innen 2025.
Teis Lind / Innkjøpssjef, CMP

 

Operasjonell leasing

CMP har valgt operasjonell leasing som kommersiell løsning for Terberg-terminaltraktorene og resten av maskinparken fra N.C. Nielsen. Dette er den mest konkurransedyktige modellen overfor kundene, fordi CMP på denne måten kjenner alle driftskostnader på forhånd og slipper å bekymre seg for uforutsette utgifter til vedlikehold, restverdi etter utfasing eller løpende servicearbeid.

– For oss gir det forretningsmessig mening å bruke operasjonell leasing. Det skyldes i stor grad den økonomiske modellen og at N.C. Nielsen stiller med en sterk serviceorganisasjon og svært dyktige servicemekanikere som rykker ut på kort varsel. Vi har bygget opp et godt samarbeid gjennom årene, tilbyr verkstedfasiliteter i havnen i Malmö og har en tett dialog om alle tekniske detaljer, avslutter Teis Lind fra CMP.
 

Vil du vite mer?