– PNO leier ikke kun ut trailere lenger, sier Antonio Ludvigsson, innkjøpssjef og miljøansvarlig for PNO i Sverige. Målet vårt er mye mer enn bare et produkt eller en serviceytelse. Vi skal ikke være den beste virksomheten i bransjen, men faktisk den beste virksomheten for Jorda!
Startsignalet til revurderingen kom da PNO-gruppens administrerende direktør Jacob Lee Ørnstrand gikk ut til hele virksomheten og gjorde det klart at det skulle gjøres en ekstra innsats. Nå. Selvfølgelig hadde PNO, som så mange andre virksomheter, en miljøpolicy. Men den ble håndtert noe halvhjertet.
– Med Ørnstrands nye initiativ var det ingen grenser lenger, fortsetter Antonio. Det gjør ikke noe at det koster nå, heter det fra ledelsen. Det gir overskudd til slutt.
Hos Terberg Scandinavia har Antonio bestilt to nye el-drevne Terberg-terminaltraktorer.
– Vi blir de første i Jönköping og Helsingborg med el-drevne traktorer som dessuten lades opp med solenergi. Du finner ikke en renere maskin i dag.
PNO har allerede fire eldre Terberg-maskiner som snart skal skiftes ut. Nylig ble det levert tre Terberg YT 222, som har trinn 4f-motorer. PNO får også en RoRo-maskin av typen Terberg RT som leveres i august i år.
På slutten av året begynner leveringen av maskiner med trinn 5-motorer, som har et enda mer raffinert rensesystem for utslippsgasser. Forsøk har vist at størstedelen av utslippet skjer mens traktorene går på tomgang og sjåførene ikke er til stede. Nå har alle YT-maskiner automatisk stans etter fem minutters tomgang.
– Terbergs el-drevne terminaltraktorer er imponerende, sier Antonio, som har vært i Danmark for å prøvekjøre dem. Nå venter jeg på 2. generasjon, som blir en helt ny maskin med bedre funksjoner, virkningsgrad og yteevne. Jeg har blitt lovet at jeg blir den første til å få de to maskinene mine.
Elektrisk drift blir stadig mer etterspurt fra alle sider, bekrefter Terberg Scandinavias distriktssjef Per Löthner.
Elektrisk drift blir stadig mer etterspurt fra alle sider, bekrefter Terberg Scandinavias distriktssjef Per Löthner.
– PNO er en spesiell kunde for oss i og med at de er tydelige på at de tar miljøet veldig alvorlig, sier Per. De gjør idéene sine til virkelighet. På den måten er PNO en kunde som utfordrer oss.
De krever elektrisk drift, og de vil være først.
Leveringen av 2. generasjon av den el-drevne terminaltraktoren begynner fra tredje kvartal neste år. Den kan arbeide i temperaturer fra minus 35 til pluss 55 grader.
– Strøm er framtiden, og vi ser fortsatt kun starten av denne omstillingen, fortsetter Per. Terberg ser på alternative energikilder til terminaltraktorer, delvis brenselsceller og forskjellige batterityper, hvor vi også undersøker forskjellige lademetoder, hvor den elektriske veien kan være en løsning. Terberg utvikler også autonome, det vil si selvkjørende, terminaltraktorer og har noen prototyper i drift, som henter og avleverer trailere på egen hånd.
Antonio Ludvigsson fremviser anlægget med solcellepaneler, der er en del af satsningen, der på sigt skal gøre PNO selvforsynende på el og dermed fossilfrit.
Kontakt Claus Lilleholt for mer informasjon