Lukk
Case For Copenhagen Malmö Port (CMP) er tomme containere en naturlig del av havneoperatørens mange forretningsområder. N.C. Nielsen har levert to splitter nye Konecranes tomcontainerhandlere eller «backland trucks», som de også kalles, for å betjene kundene som ønsker å lagre containere på de enorme arealene i Københavns Nordhavn.

De to Konecranes leverer rå styrke, hastighet og effektivitet ved flytting av tomme containere. De kan løfte i en høyde på opptil åtte containere med sitt brede Heavy Handling-tårn og robuste tiltsylindre som sikrer et fast grep på containerne. De ankommer i høyt tempo, løftes av hengeren på et blunk, heves over førerens siktelinje og kjøres med største nøyaktighet til det angitte stedet.

– Vi har etablert et slags containerhotell, der vi hjelper kundene våre med håndtering, lagring og reparasjoner av alle typer containere. Midtpunktet for all denne aktiviteten er de to Konecranes, som henter og leverer containere på bare noen få minutter. Det gir en fantastisk effektiv flyt på havna, hvor lastebilsjåfører ikke trenger å vente for lenge, sier koordinator Bent Ejby Jensen fra CMP.

 

Som havneoperatør spiller CMP en viktig rolle ved levering av varer i Øresundsregionen. Bedriften har ansvaret for den operative driften på Nordhavnen når varer importeres, når havnebusser skal inspiseres, når de mange cruiseskipene skal betjenes eller når oljeprodukter skal i transitt til Københavns lufthavn. De tomme containerne er en del av det totale tjenestetilbudet – og alle krever gigantiske spesialmaskiner.

– Vi har en ganske stor maskinpark og har overlatt verkstedfunksjonen til N.C. Nielsen. De har faste serviceteknikere på stedet og kan tilkalle ekstra assistanse på svært kort varsel. Maskinene kjøres hardt i containerhavnen, og alle maskiner skal være i drift under alle tenkelige værforhold, sier koordinator Bent Ejby Jensen hos CMP.
 

Høyteknologisk havn

De to Konecranes tomcontainerbehandlerne opererer i et eget kjøreområde, hvor håndteringen av containerne er satt i system. Hver eneste enhet skannes nøye ved ankomst og avreise gjennom portalen i inngangen til området, hvor den registrerte informasjonen umiddelbart kan sees på førerskjermen, slik at det er full kontroll over plassering, tilstand og evt. påført skade. 

Fra det høyt plasserte førerhuset bak på maskinen har sjåføren full oversikt over containeren og det aktuelle kjøreområdet. Utsikten er optimal med visuell oversikt over hele maskinen, containerhjørner, twist-locks og selve sprederen som griper tak i containeren fra siden. Oversikten fra førerhuset er alfa og omega innen transport når det til enhver tid skal leveres millimeterpresist containerhåndtering.

– Vi er veldig tilpasningsdyktige med våre to Konecraner, som etter min mening er de beste på markedet. Våre maskinførere er veldig glade i å kjøre dem, ettersom komfort, sikkerhet og håndteringsevne går hånd i hånd, men svært høy kvalitet. Maskinene fra Konecranes er de raskeste i havnen, og de gjør det mulig å håndtere containere i et enestående tempo, avslutter koordinator Bent Ejby Jensen hos CMP.
 

Vil du vite mer?