Lukk
Case Fra distribusjonssenteret i Kungsbacka, Sverige leveres Santa Marias krydder og smakstilsetninger til hele Europa. I 2018 ble beslutningen tatt om å kjøpe en Terberg YT222-terminaltraktor for å effektivisere driften og få bedre kontroll over strømmen og presset ved portene. Som en del av bærekraftsinitiativet tok Paulig, morselskapet, beslutningen et år senere om å gå over til en elektrisk terminaltraktor, og nå er en Terberg YT203-EV blevet levert.

I Kungsbacka ligger Pauligs distribusjonssenter som forsyner hele Europa med Santa Marias krydderier, Tex Mex, asiatiske og indiske konsepter, BBQ-produkter og Street Food. Med en lagerplass på 38 000 m² og 52 ansatte (110 inkludert ekstra personale) opererer 50 lastebiler, og det gjennomføres omtrent 585 innleveringer og 770 utleveringer hver måned. På sentrallageret i Kungsbacka er det fire porter for lossing av trailere som laster varer inn i lageret, samt ni porter for lossing av varer som sendes videre til distributører.

 

I 2018 så Peter Eriksson, facilitetskoordinator hos Paulig, muligheten til å ta det neste steget i utviklingen av distribusjonssenteret og skaffe en terminaltraktor. Beslutningen om å kjøpe en terminaltraktor var basert på hvordan de definerte distribusjonssenteret. "Vil vi bruke det som et lager eller som en terminal? Siden vi hadde begrenset gårdsplass, bestemte vi oss for å satse på en terminal. Det var egentlig det som var grunnlaget for å skaffe en terminaltraktor fra begynnelsen av," sier Peter.

Terbergs YT-terminaltraktorer brukes ved lagre, omlastningssentraler og distribusjonssentre for å rangere og flytte trailere til og fra porter for lasting og lossing. Fordelene ved å bruke en terminaltraktor inkluderer bedre ergonomi og arbeidsmiljø for føreren, men fremfor alt går det tre ganger raskere å flytte og losse trailere med en terminaltraktor sammenlignet med en lastebil.

En av de store fordelene som Peter Eriksson fremhever med en egen terminaltraktor, er muligheten til å styre strømmen og presset ved portene. Dette gjør det mulig for dem å bestemme når de vil tømme en trailer. "Vi har bare fire porter, og når en lastebil kommer, må sjåføren vente til vi har tømt traileren. Hvis vi har mye å gjøre når lastebilen ankommer, er det risiko for kø når flere lastebiler kommer med sine trailere. Nå som vi har vår egen terminaltraktor, kan vi selv håndtere strømmen av trailere og dermed jobbe mer effektivt og redusere presset på portene," forklarer Peter Eriksson.

Fra diesel til elektrisk YT-terminaltraktor

I 2020 lanserte Paulig en ambisiøs bærekraftsstrategi med mål om å redusere utslipp av drivhusgasser med 80 % fra sin egen virksomhet. Alle lastebilene som opererer innenfor Kungsbacka-lageret, ble oppgradert med lukkede batterier som en del av dette initiativet. Det ble også nødvendig å erstatte den dieseldrevne terminaltraktoren, og derfor kjøpte Paulig en Terberg YT203-EV, en elektrisk terminaltraktor. Overgangen til en elektrisk terminaltraktor ble primært drevet av bærekraftshensyn. Fordelene med den elektriske terminaltraktoren fremheves også av føreren, da han opplever at maskinen er veldig enkel å kjøre. "Enklere enn diesel. Bare start og gi gass," sier føreren Dennis Petersson.

 

Plass til utvikling

"Vi kan kjøre enda mer," sier Peter Eriksson. For øyeblikket håndteres åtte trailere i gjennomsnitt per dag med terminaltraktoren. Peter Eriksson mener at det er utviklingspotensial i hvor mye og hvor ofte maskinen brukes, både for å fjerne containere til råvarelageret og for å fungere mer som en terminal og flytte og losse flere trailere ved portene selv. "Vi ser på flere muligheter, som jeg håper vi snart kan implementere. Nå har vi de rette forutsetningene for å håndtere økt kapasitet på gårdsdriften, og ekspertisen og kunnskapen fra N.C. Nielsen legger et solid grunnlag for vårt fremtidige samarbeid," avslutter Peter.

Vil du vite mer?